Общо показвания

четвъртък, 25 февруари 2016 г.

Кристин Кашор-"Даровита" (Книга 1) / Kristin Cashore-"Graceling" (Book 1)

"Ако чудовището спре да се държи като чудовище,престава ли да е чудовище?Превръща ли се в нещо друго?"

Издателство : Емас
Страници : 356

На най-интересната част ме прекъснаха да ме попитат кое е това заглавие,което така ме е погълнало."Не ме занимавайте точно сега!"не помогна и с две думи обясних,че става въпрос за една даровита мацка,която им разказва играта (тоест наистина ги бие доста) с кутрето на лявата си ръка и за един сладур,който чете мисли.Така се получава,когато нямам време (от четене) и не искам да ме закачат.Сега вече "Даровита"от Кристин Кашор е прочетена и мога да си отдъхна спокойно,както и да дам по-смислено мнение :)

Обичам всичко в тази книга !Като започнем от българската корица,английската,героите,историята и стила на авторката.Всичко беше изпипано и на място.С две думи, една от "моите"книги.Страшна работа.А аз попадна ли на нещо такова,зачитам и докато не приключа,не се откъсвам.
Това фентъзи е първа книга от трилогията за Седемте кралства,а най интересното е,че спокойно може да бъде прочетена като самостоятелна история.Понеже знаех,че има още две продължения ("Огнена" и "Лазурна"),очаквах краят да е доста отворен,неясен и загатващ за следващата част,но слава богу тук авторката отново ме изненада страшно приятно.
Имаше си начало,среда и край без излишните глупости.

Изграденият свят е магически,като както става ясно от името на поредицата,земите са разделени на кралства.
Нашето момиче,същото това,което раздава юмруци и ритници на поразия,се ражда в кралство Мидлънс.Катса е необикновена.Тя е даровита.Нейната дарба се състои в това да оцелява,но поради липсата на някой близък,който да й обясни,понеже родителите й са загинали,тя попада в коварните лапи на пресметливия си вуйчо Ранда-самият крал,който не се впуска в много подробности.Тя се превръща в оръжие в неговите неподходящи ръце и през годините е тренирана да сплашва и убива за негови лични цели.

"Обичаше да се хвали с нея,сякаш способностите й са негово творение.Сякаш тя е стрелата,а той-стрелецът,чиято точност я запраща право в целта.Не,не стрела...По-скоро куче.За Ранда тя беше свирепо куче,което той е усмирил и обучил.Насъскваше я срещу враговете си и я освобождаваше от клетката,за да й позагладят косъма и той да я представи на гостите си,колкото да ги сплаши."
Всъщност Катса не е това,за което всички я мислят.Тя е изключително земна,готина,самокритична и с огромно сърце,макар да не го знае все още.Няма човек,който да успее да я победи в битка,но с това далеч  не се изчерпват нейните умения.
Тъжното е,че обикновенните хора странят от даровитите.Или се страхуват от тях или ги мислят за странни и различни.Дарбите могат да бъдат най-различни-от безобидни до свръхопасни:танци,бойни умения,четене на мисли,боравене с меч,бързина,готварство,предвиждане на времето,катерене и каквото се сетите.Това не се отключва с раждането,а по-скоро си лягаш нормално дете и се събуждаш с два различни цвята очи и дарба.
На една не толкова официална мисия Катса среща главният герой-накратко По,който е един от принцовете на кралство Лиенид.Неговите две различни очи я пленяват и тя разпознава в тях един от признаците,че и той е даровит като нея.
Много приключения очакват тези двамата и да,знам-осиротяла мацка със свръх сили и красив и готин принц с подобни се срещат и от там нататък романтика и любов не звучи много обещаващо,но всъщност е !
Катса беше като глътка свеж въздух за мен.При тази героиня нямаше тюхкане,драматизиране,глупави и сууупер тъпи решения,които да ме изкарват от кожата.Тя беше всичко друго,но не и дразнеща.Много й се възхищавах и ми беше изключително приятно в нейната компания.Тя не е сложена в калъп и може би това e  нещото,което мен ме очарова,но на някои читатели няма да им хареса.Аз просто О-БИ-ЧАМ такива героини.
Линк


"Не можеше да го има;беше повече от ясно.Не можеше да му бъде съпруга.Не можеше да се освободи от Ранда,за да стане пак нечия,да принадлежи на другиго,да отговаря пред другиго,да изгражда живота си около друг човек.Независимо колко го обича.
В мрака на сандърската гора Катса разбра три неща.Обича По;иска По;не може да принадлежи на другиго,освен на себе си."

По (това е името на главния герой) също беше интересен,интелигентен,чаровен и съобразителен.С чувство за хумор,уважаващ личното пространство и толкова сладък,че нямаше как да не го харесам !
Страничните персонажи също са пълнокръвни и любопитни.
Единственото,което ме учуди беше малкото внимание,което беше обърнато на лошият персонаж,но понеже веднага започнах втората книга "Огнена",там нещата ми се изясниха.Не е случайност или пропуск.Всичко отново е добре премислено и се е получило страхотно !
В цялото пътуване между кралствата се присъединява и една малка принцеса-Битърблу.Тази авторка наистина си е поиграла с имената.А най-готиното е,че третата част се разказва за нея!Кой да предположи,че Битърблу всъщност се превежда Лазурна на български ?Лазурна е избрана за Книга на годината от „Пъблишърс уикли”, „Къркъс ривю”, Американската библиотечна асоциация и още с излизането си попада в Топ 10 на „Ню Йорк таймс”.Нямам търпение да стигна до нея !!!
А накрая силно впечатление ми направи и друг женски персонаж и това е капитан Фаун.Даровита жена пират с честно сърце,която прониква в хорските души само с един поглед?!?Кристин Кашор,няма какво повече да искам от теб!Написала си перфектната книга за мен :)
Източник

От Аз чета научих за любопитният факт,че отговорницата за тази наистина въздействаща корица е Златина Зарева,която е  студентка по графичен дизайн.Кашор дори я е публикувала в блога си като една от любимите й (а „Даровита” е преведена на над 30 езика).
Въпреки,че жанра е янг адълт,го препоръчвам за всякаква възраст.Не мисля,че може да има някакво ограничение,особено когато става въпрос за такава прекрасна история.
Охоо,а това всичко са номинации и спечелени награди !Впечатлена съм.


  • Mythopoeic Fantasy Award for Children's Literature (2009),
  • School Library Journal Best Book of the Year (2008),
  • William C. Morris YA Debut Award Nominee (2009)
  • Rhode Island Teen Book Award Nominee (2011)
  • Milwaukee County Teen Book Award Nominee (2010)
  • Sakura Medal Nominee for High School Book (2010)
  • Florida Teens Read Nominee (2010)
  • Amelia Elizabeth Walden Award (ALAN/NCTE) Nominee (2009)
  • Iowa High School Book Award Nominee (2011)
  • Abraham Lincoln Award Nominee (2011)
  •  Cybils Award Nominee for Young Adult Fantasy & Science Fiction (2008)
  • Green Mountain Book Award (2011) 



Линк
Ако и вие обичате да четете вълнуващи поредици като мен,може да хвърлите едно око на това видео,където Little Book Owl ни запознава с нейните любими.
Примерно бях решила изобщо да не посягам към "Академия за вампири" с усещането,че няма да ми хареса,но след това видео промених решението си.Може пък и да хвърля един поглед.



2 коментара :

  1. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  2. В момента я чета и съм напълно съгласна с всичко, което си казала. Прекрасно ревю. Нямам търпение да я завърша, сигурно и при мен ще има същия успех. Мога да го видя още от сега. :)

    ОтговорИзтриване