Total Pageviews

150 годишнина на "Алиса в страната на чудесата"

Вървя си днес аз безцелно из магазините и "случайно"попаднах на книжарница Waterstones и разбира се съвсем случайно краката ми сами ме отведоха вътре.И какво да гледам-точно насреща ми кътче специално за Алиса,което ме подсети,че преди няколко дни тази любима детска книжка направи 150 години.Така и нямах време тогава да обърна внимание на случващото се,а то беше доста грандиозно.Много книжарници посветиха витрините си на това събитие,като дори британската дизайнерка Вивиан Уестууд разработи корица за новото издание в партньорство с издателска къща Vintage Classics.
Много се зарадвах,че дни след това все още можеш да попаднеш на лудия шапкар или на белия заек.Имаше доста различни издания на книгата (от красиви,по-красиви),чаши,комплект за чай и любимите ми книгоразделители.Три бяха моделите,а  аз не можах да устоя на изкушението и си закупих и трита :) Много стилни,нежни и елегантни.

В този дух,тук може да прочетете нещо интересно -25 неща, които не сте знаели за „Алиса в Страната на чудесата“


1. Алис е кръстена на десет годишната дъщеря на заместник-ректора на Оксфордския Университет Алис Лидъл, която заедно със сестрите си, е една от първите, които са чули историята. Малкото момиченце помолило Луис Карол да запише историята на лист, а това копие сега е изложено в Британската библиотека.

4. Оригиналния ръкопис на „Алиса в страната на чудесата“ от 1864 съдържа илюстрации от самия Луис Карол.
11. Дървото, което е вдъхновило дървото на Чеширския котарак, се намира зад дома на истинската Алиса - Алис Лидъл.
18. От първото си публикуване „Алиса в Страната на чудесата“ се преиздава постоянно и е била преведена на близо 200 езика.

19. Луис Карол е бил професор по математика в Оксфордския университет. В творбата му могат да се открият няколко препратки към логиката и математиката – например когато Чеширския котарак изчезва и оставя единствено усмивката си да виси във въздуха, Алис заключва, че е виждала котка без усмивка, но никога усмивка без котка по подобие на древните логически въпроси.
20. При създаването на героите си, Карол се е вдъхновявал от личности, които познава – той самият е птицата додо, тъй като е заеквал, а Райския папагал и Орлето са сестрите на Алис Лидъл Лорина и Едит.
23. Оскар Уайлд е бил голям почитател на книгата като дете – невероятно признание за Луис Карол.

24. Личното копие на Луис Карол от „Алиса в Страната на чудесата“ е било продадено на търг за 1.54 милиона долара през 1998 година. То е едно от шестте копия от оригиналното издание през 1865 година, които са запазени до ден днешен.

2 comments

  1. Обожавам Алиса! Но "...в Огледалния свят" ми е по-любимата история! Независимо, обаче много бих се радвала да имам голяма и пъстроцветна книга за нея;)

    ReplyDelete
  2. На английски език има такива издания,които ми спират дъха!С дебели корици и прекрасни илюстрации.Има голям избор.Аз също много харесвам Алиса и доста често се сещам за нея в реалния битов живот.Правя си сравнения и съпоставки :)

    ReplyDelete